Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Jessica Roodenrijs - WaarBenJij.nu Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Jessica Roodenrijs - WaarBenJij.nu

Xian

Door: Jessica Roodenrijs

Blijf op de hoogte en volg Jessica

07 December 2015 | China, Xi'an

Na 2 uur vliegen zijn we geland in Xian. Op de luchthaven gaan we opzoek naar de bus die ons naar de binnenstad van Xian moet brengen. Dat ging best makkelijk. We worden vlakbij het treinstation gedropt en meteen vliegen er Chinezen op ons af die ons een lift aanbieden, naja aanbieden, dwingen. We gaan er niet op in en nemen ergens anders een taxi die ons afzet bij het hotel. De medewerkers begrepen ons niet helemaal dus we hebben een kamer met 2 bedden. Ag we doen niet moeilijk.
Na zo’n dagje reizen is het even bijkomen in het hotel en we hebben zin in iets anders te eten. Yuri had iets leuks gevonden in het centrum van Xian dus we gaan de straat op om Xian te bekijken en het restaurantje te vinden. Xian is met veel kleurtjes verlicht! Ook het kleine parkje waar weer die oude mensen zijn. Het restaurantje zit schijnbaar in een kantoor gebouw op de 11de verdieping. En het kantoor gebouw zit verstop in een steegje. Nou dat was even zoeken maar we hebben het gevonden! Het is een klein Italiaans restaurantje en wat duurde dan de rest natuurlijk. Maar het is fantastisch! Na het eten zijn we echt moe en lopen op onze gemak terug naar het hotel. Schijnbaar zit onder/naast het hotel een hotpot restaurant die de hele avond keihard muziek draait dus met deze muziek vallen we dan ook in slaap.
De volgende dag staan we vroeg op om met de bus naar het terracotta leger te gaan. De bus gaat vanaf het treinstation en met wat wijzen en plaatjes aanwijzen zitten we in de goede bus! Dat hoop ik tenminste. Het is wel even rijden daar naar toe en onderweg passeren we de berg waar de keizer begraven ligt. Bij de ingang staan veel gidsen die ons willen begeleiden en maar blijven zeggen dat we het anders niet begrijpen. Joep had ons al aangeraden om ons eerst in te lezen en ook om bij hal 3 te begingen.
We zoeken hal 3 op en gaan naar binnen. Dit is best klein en veel beelden zijn stuk. Maar er zijn weinig mensen dus dat geeft ons een goed beeld en we kunnen het met gemak bekijken.
Hal 2 is echt heel groot! Veel is nog bedek dus we kunnen alleen de omvang ervan zien, een paar beelden zijn eruit gehaald en achter glas gezet zodat je het goed kan bekijken, net als de wapens die gevonden zijn, ze leggen ook uit dat de beelden verschillende rangen hebben en waarom dat zo is. Hal 1 is echt heel groot! Veel groter dan hal 2 en hier staan een hoop beelden die weer in elkaar gezet zijn. Ook zien we waar de mensen werken aan de beelden. Er zijn in hal 2 en 1 meer toeristen te vinden dus we nemen onze tijd. Het museum is interessant maar veel uitleg krijg je niet inderdaad. Maar omdat we ons al wat hadden ingelezen is het best te doen. De uitgang duurt nogal lang want we moeten eerst langs een hoop souvenirs winkels, of meer een straat. Volgens mij is dat nog groter dan het terracotta leger.
Terug in Xian begint het al donker te worden en we gaan opzoek naar de Moslimwijk. Want die moet je zien! En echt waar, die moet je zien! Ik dacht dat we in een pretpark waren, zoveel mensen, lichtjes, muziek en verschillende soorten eten. We proberen wat uit en lopen verder al kijkende. We gaan opzoek naar een tentje om even rustig te zitten en te eten. Weer met wat handen en voeten werk krijgen we iets op tafel. Het is best lekker!

We willen nog naar de grote moskee maar het is al gesloten dus we gaan nog kijken bij de Bell en drum toren. De Bell tower ging vroeger af om de ochtend aan te kondigen en de Drumm tower om de avond aan te kondigen. Lekker simpel.
De volgende ochtend gaan we weer terug naar de moslim wijk om naar de grote moskee te gaan. Behalve dat het nu licht is en je minder de lichtjes ziet is er weinig veranderd. Alsof niemand is gaan slapen. De grote moskee is een oase van rust, wat best bijzonder is aangezien de wijk niet veel verder ligt. Het is mooi hier maar veel bordjes met uitleg is er niet. We kijken nog even door wat winkelstraatjes heen en gaan weer naar het hotel. Morgen is het alweer uitchecken en naar Lijiang.
De volgende dag hebben we nog de tijd en willen graag over de stadsmuur van Xian lopen. Liever waren we gaan fietsen maar de smog is best wel erg geworden dus nemen we genoegen om een stukje te lopen. De muur is breder dan ik had verwacht en het geeft je een mooi zicht op de stad. Op elke hoek van de muur zitten wachttorens en net de hoek die wij hebben natuurlijk niet! Maar we komen wel wat tempeltjes tegen. Aan de andere kant van de muur zit schijnbaar een gracht en een parkje. Na een kwart van de muur gelopen te hebben moeten we toch echt gaan. We drinken nog wat thee voordat we naar het vliegveld gaan. Eenmaal op het vliegveld zijn een paar vluchten uitgevallen door de weersomstandigheden. We zien wel onze vlucht maar kunnen ons nog niet inchecken. Gelukkig een uur voordat we vertrekken kunnen we dat wel en zitten we op tijd in het vliegtuig naar Lijiang.

• 18 December 2015 - 08:16

Willem Visser:

Hoi Jessica en Yuri,
    wat leuk en mooi om te lezen! Jullie genieten er duidelijk van en pakken de pareltjes van China er uit.
    Wat een andere wereld he? Jullie hebben toch geen setje Terracotta-warriors gekocht he :-)
    Geniet er van en wij kijken al uit naar de volgende update!

Hartelijke groet,
    Willem

• 26 December 2015 - 12:34

Rob En Marianne:

superleuk verslag je moet reporter worden.
    Hele leuke foto,s !!

veel plezier nog in China

liefs papa en mama

• 30 December 2015 - 09:38

Betty:

Kom óp met die reisverslagen ;-) !!!!